Krachttraining is hot! Gezondheidsvoordelen van krachttraining

Geschreven door Cristi Middag

Krachttraining is hot!

Dat is ook niet zo vreemd, gezien de vele voordelen van deze trainingsvorm. Krachttraining versterkt je spieren, geeft mooie vormen aan je lijf en helpt bij afvallen. Daarbij heeft het een enorm positieve invloed op jouw gezondheid. En wist je dat je met slechts twee keer per week een uurtje krachttraining al spiermassa en kracht op kan bouwen?

Dit is natuurlijk goed nieuws. Vooral als je al een tijdje wilt werken aan je fysieke doelstellingen, maar geen zin hebt om iedere dag in de gym te staan. Zo vaak krachttraining doen is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd. En ook helemaal niet nodig.

Dus waar wacht je nog op? Duik het krachthonk in en squat en lift je gezond.

Ben je nog niet overtuigd? Voor de sceptici onder ons hebben we de wetenschappelijk onderbouwde gezondheidseffecten van krachttraining eens even goed op een rijtje gezet.

Wellicht helpen de volgende voordelen jou alsnog over de streep.

Zitten is dodelijk

Het klinkt misschien wat cru, maar de wetenschap is er helder over: zitten is dodelijk. Wie acht uur per dag zit, heeft 40 procent meer kans om vroeg te overlijden. Ook krijgen mensen die veel zitten eerder diabetes, hart- en vaatziekten, depressies, overgewicht en andere westerse welvaartsziekten.

Misschien denk je al goed bezig te zijn, omdat je de moeite neemt om dagelijks een half uur hard te lopen. Maar als je verder zittend werk doet en vervolgens de hele avond Netflix zit te kijken op de bank, heb jij ongeveer net zoveel kans op vroegtijdig overlijden als iemand die nog nooit een sportschoen heeft aangetrokken, maar die overdag meer fysiek werk doet.

De negatieve gevolgen van zitten bestrijd je dus niet met een half uur beweging per dag, wat tot voor kort wel altijd de norm is geweest. De Gezondheidsraad onderkent dit en adviseert daarom: minder zitten en meer bewegen.

Bewegen, nieuwe stijl

Volgens de nieuwste Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad zouden een hele hoop Nederlanders meer moeten bewegen, want maar liefst 65 procent van de Nederlands beweegt volgens de raad te weinig.

Maar wat is dan wel genoeg?

Wekelijks zouden we minstens tweeënhalf uur matig intensief moeten bewegen, zoals fietsen en wandelen. Daarbovenop raden ze aan om spier- en botversterkende activiteiten te doen en dus om minder te zitten.

Het is voor het eerst dat de Gezondheidsraad bot- en spierversterkende activiteiten, zoals traplopen, herhaald opstaan uit zit en krachttraining, opneemt in de beweegrichtlijnen. En het werd tijd. De wetenschappelijke onderbouwingen voor de voordelen van krachttraining stapelen zich namelijk al jaren op.

De wetenschap van krachttraining

Volgens de wetenschap zitten er enorm veel voordelen aan het doen krachttraining. Zo verbetert krachttraining je sportprestaties en helpt deze trainingsvorm je met afvallen. Maar wist je bijvoorbeeld ook dat krachttraining jouw spiermassa beschermt tijdens een periode van gewichtsverlies?

Door regelmatig aan krachttraining te doen, zorg je er namelijk voor dat je spieren ontwikkelt en sterker wordt. Tijdens een gewichtsverlies fase leer je jouw lichaam als het ware om energie te halen uit vetreserves, in plaats van spierweefsel af te breken. Zo val je af, maar behoud je toch je spieren.

Krachttraining vermindert ook de kans op westerse welvaartsziekten, omdat deze trainingsvorm een positieve invloed heeft op onder andere je bloeddruk, cholesterol, stofwisseling en glucose- en insulinehuishouding.

Ten slotte verbetert krachttraining het cognitief functioneren en krijgt je zelfvertrouwen een boost. Krachttraining kan zelfs een remmend en/of positief effect hebben bij depressieve symptomen.

Ook op latere leeftijd zijn er voordelen van krachttraining. Bij ouderen verkleint de afname of stopt de afbraak van spiermassa, waardoor de onafhankelijkheid toeneemt. Krachttraining zorgt daarnaast voor meer flexibiliteit en balans, waardoor het valrisico bij ouderen wordt verlaagd.

Tenslotte kan krachttraining bijdragen aan pijnverlichting bij artrose en lage rugklachten, mits goed toegepast.

Met de talloze voordelen van krachttraining blijven er niet niet veel excuses meer over om krachttraining nog langer uit te stellen. Helemaal niet nu je weet dat je met twee keer per week een uur krachttraining prima vooruitgang kunt boeken. Voorwaarde is wel dat je een persoonlijk afgestemd trainingsschema en goede begeleiding krijgt. Wil je er nog meer uithalen dan zorg je dat je er ook gezonde voedingsgewoontes bij ontwikkelt, zodat je jouw gezondheid echt naar hoger niveau tilt.

Train slimmer, leef gezonder

Wetenschap is de basis om slimmer te trainen. En wie slimmer traint, leeft gezonder. IJsselgym werkt daarom met wetenschappelijk onderbouwde methodes, volgens de Bayesiaanse principes. Alles wat jij doet heeft dus een functie en een onderbouwde reden.

Bij IJsselgym word jij niet alleen intensief begeleid bij krachttraining, maar ook bij jouw voedingsgewoontes en mindset. Samen werken we naar een fitte leefstijl die ervoor zorgt dat jij je fysiek en mentaal beter en sterker gaat voelen.

Van jouw coach krijg jij een op maat gemaakt trainingsschema en een voedingsplan die vol te houden is. Je wordt persoonlijk betrokken in het hoe en waarom van alles wat jij doet, zodat jij uiteindelijk zonder begeleiding jouw fitte lichaam en leefstijl kunt voortzetten.

Ben jij inmiddels overtuigd en wil je nu starten met krachttraining?  Neem dan nu contact op met Marc voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Uw reactie

Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link