Fit lichaam in de zomer? Start in de winter!

Geschreven door Cristi Middag

Koude, korte, donkere dagen.

Met de start van de herfst lijkt de tijd om aan een fit lichaam te beginnen bijna voorbij. Want nu we ons weer kunnen verhullen onder een dikke laag kleding, heeft het weinig nut om van de bank af te springen en naar de gym te gaan, toch?

Dus zetten we thuis de verwarming weer wat hoger en duiken onze kledingkast in, op zoek naar de winterjas en warme truien. Alles lijkt in de herfst ook een beetje tot stilstand te komen. We kruipen massaal weer onder een dekentje op de bank. Bingen onze favoriete series op Netflix, terwijl we zitten te knabbelen aan de pepernoten.

De kilootjes kruipen er langzamerhand weer bij aan en die droom van een mooi, strak en fit lichaam in de zomer begint naar de achtergrond te verdwijnen. Jammer eigenlijk, want wist je dat de winter juist de ideale tijd is om aan jouw zomerlichaam te werken?

Dit is waarom.

Vetverbranding kost tijd

Bij de een zal dit wat sneller gaan dan bij de ander, maar over het algemeen kost het verlagen van je vetpercentage tijd. Er kunnen maanden overheen gaan, voordat jij jouw gewenste vetpercentage hebt behaald. Het heeft dus weinig zin om iedere dag voor de spiegel te gaan staan om te kijken of er al iets is veranderd.

Wil jij voor de zomer een fit lichaam? Dan zul je nu al met het verlagen van je vetpercentage moeten beginnen. Dit doe je door krachttraining te combineren met een calorietekort.

Wanneer je een calorietekort hanteert, gaat je lichaam namelijk energie uit andere bronnen halen. Idealiter haalt je lichaam die energie uit lichaamsvet. Echter, jouw lichaam kan ook energie vrijmaken door spierweefsel af te breken. Dit is iets wat je juist wilt voorkomen. Zonder spieren krijg jij namelijk niet dat fitte lichaam waar je zo van droomt.

Om spierverlies zoveel mogelijk te minimaliseren, zijn een aantal punten erg belangrijk! Doe regelmatig aan krachttraining om ervoor te zorgen dat je spieren ontwikkelt en sterker wordt. Hanteer een optimaal calorietekort en slaap voldoende. Minstens 7,5 uur kwalitatieve slaap. Hierdoor zal je lichaam namelijk voornamelijk energie uit jouw vetreserves halen en jouw spiermassa zoveel mogelijk in stand houden.

Bron: Bayesian PT course

Grip op je winterdip

Is jouw humeur tijdens de winter net zo donker als de lange, koude winternachten? Je bent niet de enige. Door een gebrek aan beweging en zonlicht ervaren veel mensen in de winter toenemende gevoelens van somberheid en lusteloosheid. De winterdip kan een behoorlijke obstakel zijn in jouw proces naar een fit lichaam. Het goede nieuws is dat er wel degelijk iets aan te doen valt.

Een belangrijke oorzaak van een winterdip is het gebrek aan zonlicht. Daar kun je vrij gemakkelijk wat aan doen, namelijk: zorg in de ochtend en middag voor voldoende blootstelling aan daglicht. Ga bijvoorbeeld buiten eten tijdens de lunchpauze, of laat de auto eens wat vaker staan en kies ervoor om wandelend of met de fiets naar het werk of de supermarkt te gaan.

Lukt het niet om genoeg buiten te komen? Dan is lichttherapie een goede oplossing. Je zou bijvoorbeeld een wake-up light kunnen gebruiken om op een natuurlijke manier wakker te worden. Dit is een lamp die het licht van de zonsopgang nabootst en dus steeds feller wordt in de ochtend, tijdens de laatste minuten van je slaap. En zorg ‘s avonds voor een blauwlichtfilter op je schermen, zodat je de melatonine aanmaak van je lichaam niet verstoort en goed kan inslapen.

Voel je fit, met vitamine D

Vitamine D is een erg belangrijke vitamine. Je lichaam produceert vitamine D door blootstelling aan de zon. Daarnaast is vitamine D ook te vinden in vis, eieren en als toevoeging in bepaalde zuivelproducten. Helaas komt een vitamine D tekort veel voor bij mensen in Noord-Europa.

Om de natuur een handje te helpen, worden daarom vitamine D supplementen aangeraden in de maanden oktober tot maart. Uit onderzoek blijkt dat aanvullende vitamine D samenhangt met een verbeterde cognitie en stemming, een versterkt immuunsysteem en sterkere botten. Suppletie kan daarnaast ook het risico op kanker, hartaandoeningen, diabetes en multiple sclerose verminderen.

Heb je echt een tekort aan vitamine D? Dan kun je met behulp van suppletie ook nog eens een laag testosterongehalte een boost geven. Het hormoon testosteron speelt een belangrijke rol bij stemming, zelfvertrouwen, energie, spieropbouw en vetverbranding.

Summer bodies are made in winter…

Maar hoe zit het met de motivatie? Regen, wind en kou kunnen een behoorlijke moodkiller zijn. Maar toch werkt er niets beter tegen die winterdip dan lekker bewegen. Je hebt misschien geen invloed op de gure weersomstandigheden, maar wel op hoe je er mee omgaat. Regelmatige intensieve krachttraining heeft een positieve invloed op jouw energieniveau, stemming en slaap.

Zie het bijvoorbeeld als een uitdaging om toch te gaan trainen terwijl het regent. Achteraf voel je je dan vaak extra voldaan en kan je met een gerust hart neer ploffen op de bank. Maak alvast in het weekend een planning voor de aankomende week en wijk er niet vanaf. Gebruik de kou en regen niet als excuus, maar visualiseer hoe jij in de zomer zelfverzekerd over het strand loopt.

Zie jij het al helemaal voor je, zo’n fit lichaam in de zomer, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Bij IJsselgym gaan we samen aan de slag om aanpassingen in je leefstijl te maken die jij daadwerkelijk vol kunt houden, de hele winter lang. We besteden niet alleen aandacht aan training en voeding, maar ook aan andere leefstijlfactoren als slaapoptimalisatie, stressmanagement en lichtblootstelling. Zodat je zowel fysiek als mentaal een sterker en fittere versie van jezelf wordt en kan genieten van de positieve invloed hiervan op jouw leven.

Bij IJsselgym krijg jij een persoonlijk afgestemd trainingsschema en word jij intensief begeleid bij krachttraining, voeding, mindset en leefstijl. IJsselgym werkt op basis van wetenschappelijk onderbouwde methodes, volgens de Bayesiaanse principes. Alles wat jij doet heeft dus een functie en een onderbouwde reden.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan nu contact op met Marc voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Uw reactie

Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link