Gezonde leefstijl volhouden voor blijvend resultaat

Geschreven door Cristi Middag

In het nieuwe jaar starten we massaal met gezonder eten en meer bewegen, maar een gezonde leefstijl volhouden kan een behoorlijke uitdaging zijn.

We beginnen optimistisch en denken dat we in vier weken tijd ons gewenste resultaat kunnen behalen. Wanneer er vervolgens te weinig voortgang wordt bereikt, verliezen we onze motivatie en geven we op.

Voor, maart 2016
Na, oktober 2016

Ik spreek uit ervaring. In 2016 was ik goed op weg. Zes maanden lang at ik gezond, was ik vier keer per week in de gym te vinden en ging ik ook nog eens drie keer per week hardlopen. Het resultaat mocht er dan ook zijn. Ik voelde me fitter dan ooit en was super tevreden met mijn spiegelbeeld.

Ik dacht echt dat ik het onder de knie had, die gezonde leefstijl. Maar na die zes maanden verviel ik langzaamaan weer in mijn oude gewoontes.

Inmiddels ben ik de draad weer aan het oppakken. Want eigenlijk voelde dat best wel goed, zo fit en slank zijn. In september vorig jaar trok ik bij IJsselgym aan de bel, met als doel: op een duurzame manier een gezonde leefstijl aanleren én volhouden.

Dat gaat nog steeds met vallen en opstaan, maar inmiddels heb ik al veel geleerd over hoe ik dat het beste kan aanpakken. In dit artikel deel ik mijn leermomenten en krijg je tips voor het aangaan van een succesvol verandertraject.

Leermoment #1: “geen leven hebben” is geen goede motivatie voor een gezonde leefstijl

In de eerste helft van 2016 kwam ik net uit een relatie en woonde in een stad waar ik bijna niemand kende, ver van mijn vrienden en familie. Daarnaast werkte ik fulltime. Toch hield ik het gemakkelijk vol om vier keer per week naar de gym te gaan en drie keer per week te gaan hardlopen.

Ik had verder toch “geen leven”. Zelfs al was ik doodmoe na een dag werken, zwoegen in de gym was altijd beter dan het vooruitzicht van wéér een avond alleen thuis zitten. Zo ging het dus ruim zes maanden goed en vergat ik dat het succes van een goed lichaam alleen nog maar het topje van de ijsberg is.

Zo kwam ik er na zes maanden achter dat “geen leven hebben” geen goede motivatie is voor een gezonde leefstijl. Mijn leven kwam ineens in een stroomversnelling. Ik ging op reis, verhuisde terug naar mijn ouders, zag mijn vrienden en familie dus weer vaker, kreeg een nieuwe baan en maakte nieuwe reisplannen. Ik had weer een leven.

Een gezonde leefstijl aanleren betekent hard werken in het begin. Je zult bepaalde dingen moet laten of anders doen en je moet met tegenslagen om kunnen gaan. Toen ik daarachter kwam bleek dat ineens best veel te zijn voor mij. Misschien was ik toch niet zo klaar voor verandering als ik dacht.

Tip: wees eerlijk tegen jezelf en vraag jezelf af of je wel écht klaar bent voor verandering. Waarom eet je gezonder of beweeg je meer? Deze intrinsieke motivatie heb je nodig om je gezonde leefstijl vol te kunnen houden.

Leermoment #2: doe wat werkt voor jou

Natuurlijk wist ik stiekem best wel waarom ik gezonder at en meer bewoog. Ik had dus wel degelijk de motivatie om te veranderen, maar met motivatie alleen kom je er niet. Naast “willen” moet je het ook “kunnen”. En daarmee bedoel ik: je zult haalbare doelen moeten hebben.

Onrealistische doelen, zoals in mijn geval vier keer per week trainen, kunnen je motivatie flink verlagen. En hoe onrealistischer je doel is, hoe lager de kans op slagen. Had ik mijn kans op slagen willen verhogen dan had ik er goed aan gedaan om mijn doelen bij te stellen en kleinere aanpassingen te maken aan mijn leefstijl. Elke stap, hoe klein ook, is namelijk weer een extra stap naar blijvende verandering.

Inmiddels ben ik me daar een stuk bewuster van. Ik train dus momenteel “maar” één keer per week. Dit is goed vol te houden en voelt niet als een zware opoffering. Zit dat eenmaal in m’n systeem, dan voeg ik er een tweede trainingsmoment aan toe. Zo voorkom ik teleurstelling op teleurstelling en kom ik toch iedere keer weer een stapje dichterbij mijn gewenste resultaat.

Tip: doe wat werkt voor jou. Stel een doel voor de lange termijn op, maar maak ook wekelijkse voor jou haalbare doelen en vergelijk je resultaten met die van de week ervoor. Heb je een terugval? Sta dan even stil bij wat je tot nu toe hebt bereikt, waar je het allemaal voor doet en hoe je het proces stap voor stap weer kunt oppakken.

Leermoment #3: de draad weer oppakken kan altijd

Vroeger had ik best wel een alles-of-niets mentaliteit. Als ik een keertje niet naar de gym was geweest, dacht ik meteen: “ik heb mijn progressie teniet gedaan, nu kan ik net zo goed helemaal niet meer gaan.” En vervolgens zette ik weken- of zelfs maandenlang geen voet meer in de gym.

Maar wist je eigenlijk dat je echt niet zo snel out of shape raakt als je denkt? Voor de meeste mensen geldt dat er pas krachtverlies ontstaat na ongeveer drie tot acht weken rust. Hoewel het wel verschilt waarom je rust neemt. Ben je ziek, dan vraag je meer van je lichaam en kan krachtverlies al na twee weken ontstaan. Ben je gezond, dan zal het over het algemeen minder snel gaan.

Voor mij zijn deze cijfers een enorme geruststelling, waardoor ik na een terugval de moed niet meer zomaar opgeef.

Tip: een gezonde leefstijl volhouden is niet zozeer gebaseerd op perfectie, maar op consistentie. Zie een terugval dus als een belangrijk onderdeel van jouw verandertraject, een moment van bewustwording dat je misschien nog niet een methode hebt gevonden die 100% werkt voor jou. En onthoud: je kunt altijd de draad weer oppakken!

Leermoment #4: je hoeft het niet alleen te doen

Een gezonde leefstijl aanleren betekent 365 dagen per jaar aan je lijf werken. Het betekent discipline, toewijding en doorzettingsvermogen. Je moet met tegenslagen om kunnen gaan, jezelf kunnen motiveren en op je gewoontes kunnen letten. Dat is in je eentje niet altijd gemakkelijk.

Ik besefte me na al die jaren “zomaar wat proberen” dat ik wel wat hulp kon gebruiken. Ik miste begeleiding en een plan, dus nam ik begin 2016 een online coach in de arm. Ik behaalde veel sneller resultaat dan toen ik zelf alles probeerde uit te vogelen. Ook leerde ik veel over krachttraining, voeding en gedrag. Kennis waar ik nu nog steeds veel aan heb.

Mijn verandertraject heeft na de online coaching bijna twee jaar op een laag pitje gestaan, maar door de kennis en ervaring die ik in 2016 heb opgedaan heb ik afgelopen jaar opnieuw de stap gezet naar een gezondere leefstijl. Dit keer met de hulp van Marc van IJsselgym.

Marc is een betrokken coach die echt met me meedenkt over hoe ik op een duurzame manier een gezonde leefstijl kan ontwikkelen. Samen kijken we naar wat het beste bij mij en mijn leven past. Met zijn pittige, maar toch laagdrempelige trainingen zorgt Marc ervoor dat ik progressie maak en dat ik dat ook nog eens leuk vind om te doen. Heeft mijn motivatie weer eens een dipje? Dan helpt hij me herinneren waarom ik ook alweer wil veranderen. Hij zet me dan aan het denken met zijn kritische vragen en nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde inzichten. Hij is de stok achter de deur die er voor zorgt dat ik keer op keer toch weer naar de gym ga en resultaat behaal.

Wil jij ook blijvende verandering? Bij IJsselgym krijg je persoonlijke en professionele begeleiding en werk je samen met Marc aan een duurzaam verandertraject. IJsselgym houdt rekening met jouw persoonlijke leefstijlfactoren en stelt een plan op dat werkt voor jou. Bij IJsselgym krijg je handvatten om ook op lange termijn zelfstandig een gezonde leefstijl te behouden. Kortom, een complete aanpak die zorgt voor écht en blijvend resultaat.

Wacht niet langer en start jouw transformatie bij IJsselgym. Boek je gratis proefsessie nu!

Uw reactie

Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link