Van voornemen naar gewoonte: Tips om jouw goede voornemens te laten slagen

Geschreven door Cristi Middag

Goede voornemens laten slagen, het blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Ieder jaar nemen we ons met veel enthousiasme voor om een paar kilootjes te verliezen, meer te gaan sporten en gezonder te gaan eten, om vervolgens na een paar maanden al de handdoek in de ring te gooien.

Claudia viel al 17 kilo af dankzij IJsselgym

Wie daar alles van af weet, is Claudia (zie foto). Na jaren met overgewicht te hebben gekampt, vond ze IJsselgym. “Ik ben in zes maanden tijd 17 kilo kwijtgeraakt. Dat is me wel eens eerder gelukt door allerlei diëten te volgen, maar je komt daarna dubbel weer aan. Dankzij Marc van IJsselgym leer ik gezond te eten en hoef ik er niet veel voor te laten. Ik heb weer plezier gekregen in sporten, sta positiever in het leven en de persoonlijke begeleiding en coaching van personal trainer Marc helpen mij enorm.’”

Vaak lukt het ons niet om onze goede voornemens te laten slagen. Sterker nog, slechts 35% van de mensen weten van hun goede voornemens een gewoonte te maken. Dat komt omdat enorm lastig is om je gedrag echt langdurig te veranderen.

Ben jij toch vastbesloten om van jouw goede voornemen een gewoonte maken? Hieronder lees je hoe je dat doet.

Goede voornemens, een eeuwenoude traditie

Ieder jaar hebben we het over goede voornemens voor het nieuwe jaar, maar waar komt het eigenlijk vandaan? Voor het antwoord op die vraag gaan we even 4000 jaar terug in de tijd, naar het oude Babylonië.

Hoewel de Babyloniërs het nieuwe jaar niet vierden op 1 januari, deden ze wel aan goede voornemens. Deze hadden vooral betrekking op het afbetalen van hun schulden en het teruggeven van geleende objecten. De Babyloniërs deden toen al hard hun best om hun goede voornemens te laten slagen. Ze geloofden namelijk dat mislukte voornemens gepaard zouden gaan met het uit de gratie raken bij de goden. Wat in het ergste geval kon leiden tot het uitroeien van het menselijke ras.

Nu gaan de gevolgen van mislukte voornemens tegenwoordig niet veel verder dan een paar pondjes meer en een stapel ongelezen zelfhulpboeken, maar toch kan dit heel frustrerend zijn. Om je goede voornemens te laten slagen heb je dus een plan van aanpak nodig, want een wens zonder planning blijft toch meestal een wens.

Je goede voornemens delen of niet?

Je hebt je voorgenomen om dit jaar meer te gaan sporten, gezonder te eten en 20 kilo af te vallen. Je vertelt het aan iedereen die het maar wil horen en je weet zeker dat het je dit jaar écht gaat lukken. Totdat je een paar maanden later wakker wordt en je je realiseert dat je nog niets hebt gedaan om je doel te bereiken. Hoe komt dat toch?

Hoewel je nog geen #fitgirl bent, laat het delen van jouw goede voornemens je denken dat je dit in de ogen van anderen al wel bent, waardoor je minder tijd besteedt aan het behalen van je doelen. Psychologen noemen dit “social reality”.

Social reality gebeurt wanneer je het delen van je goede voornemens ziet als een stap in de goede richting. Klinkt dit jou bekend in de oren? Dan doe je er misschien goed aan om niet meteen je hele Facebook vriendenlijst op de hoogte te brengen van jouw voornemens.

Maakt het jou niet zoveel uit wat anderen van jou vinden, maar vind je het wel prettig om een stok achter de deur te hebben? Dan is het delen van je goede voornemens juist wel een goed idee. Onderzoek van Dr. Gail Matthews toont aan dat je 78% meer kans hebt om je goede voornemens te laten slagen wanneer je wekelijks verslag aan iemand doet van jouw progressie en knelpunten.

Wees SMART, schrijf je goede voornemens op

Ditzelfde onderzoek stelt ook dat het opschrijven van je voornemens je 42% meer kans op slagen geeft, mits je dit op een slimme manier doet. Een voorbeeld van zo’n slim geformuleerd voornemen is: “Ik val 5 kilo af in 6 maanden door een calorietekort van 40% te hanteren en door 2 keer per week krachttraining te doen.”

Dit noemen we ook wel SMART, oftewel:

  • Specifiek: omschrijf je gewenste resultaat zo specifiek mogelijk.
  • Meetbaar: schrijf de voorwaarden op waaraan jouw resultaat moet voldoen
  • Acceptabel: ga na of je gemotiveerd genoeg bent om aan jouw voornemen te werken.
  • Realistisch: ga na of jouw voornemen haalbaar is.
  • Tijdsgebonden: schrijf op wanneer je jouw gewenste resultaat wilt hebben bereikt.

Dit klinkt misschien heel saai, maar door je voornemens SMART op te schrijven maak je ze concreet en zul je minder snel afgeleid worden.

De sleutel tot gedragsverandering: zelfregulatie

Je kan je voornemens nog zo SMART geformuleerd hebben, maar zonder een plan heb je waarschijnlijk nog steeds geen succes. De sleutel tot daadwerkelijke gedragsverandering is het versterken van je zelfregulatie. Dit begint met motivatie.

Zonder motivatie is het bijna onmogelijk om je goede voornemens te laten slagen. Stel jezelf dus eerst de vraag: Waarom wil ik afvallen, meer sporten of gezonder eten? Schrijf alles op wat je te binnen schiet en maak vervolgens een prioriteitenlijstje, zodat je weet welke stappen je als eerste wilt bereiken.

Dit prioriteitenlijstje kun je vervolgens gebruiken om een stappenplan te maken. Schrijf een aantal subdoelen op die gemakkelijk vol te houden zijn en die je op korte termijn kunt laten slagen. Deze structurele succesmomentjes geven je motivatie zeker een boost. Het is sowieso slim om na te denken over mogelijke valkuilen die er voor zorgen dat jij gedrag gaat vertonen dat niet in lijn ligt met je voornemens. Weinig tijd, ziekte, vakantie en sociale druk kunnen er allemaal voor zorgen dat je motivatie je tijdelijk in steek laat.

Vroeg of laat we namelijk allemaal wel eens ons goede voornemen uit het oog en laten we ons verleiden door veel en lekker eten, een binge-waardige Netflixserie of een nacht doorhalen met vrienden. Vooral als ons einddoel wat vaag is (wat is nou eigenlijk “een strakker lijf”) en in de verre toekomst ligt. Het is dus helemaal niet erg als je een keer een terugval hebt. Het is zelfs normaal.

De kunst is om op dit soort situaties goed voorbereid te zijn. Bedenk dus alvast oplossingen voor dit soort momenten. Schrijf zo concreet mogelijk op wat je in een bepaalde situatie gaat doen: “Als situatie x zich voordoet, dan doe ik gedrag y”. Gebruik hierbij geen ontkenning, maar schrijf op wat je wél doet.

IJsselgym is jouw stok achter de deur

Het nieuwe jaar is het moment om jouw droomfysiek werkelijkheid te maken. Je hebt realistische doelen en subdoelen gesteld, je motivatie is op peil en je bent je bewust van je mogelijke valkuilen. Vind je het ondanks deze tips nog steeds lastig om van je voornemen een gewoonte te maken? Of wil je de kans op het laten slagen van je goede voornemens nog verder vergroten?

Bij IJsselgym krijg je professionele en persoonlijke begeleiding en werken we samen aan jouw fysieke doelstellingen. Of het nu gaat om afvallen, meer sporten of gezonder eten, IJsselgym helpt je om jouw goede voornemens te laten slagen. We hebben alle kennis en kunde rondom krachttraining, voeding en mindset in huis, zodat je verzekerd bent van een complete aanpak die zorgt voor écht en blijvend resultaat.

Ben jij – net als Claudia– ook gemotiveerd om zowel fysiek als mentaal een sterker en fittere versie van jezelf te worden? Wil jij jouw goede voornemens wél laten slagen? Klaar met ongewenste gewoontes en patronen? Wacht niet langer en boek nu jouw GRATIS proefsessie!

Uw reactie

Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link