10 tips om te genieten van de feestdagen zonder aan te komen

Geschreven door Cristi Middag

10 tips om te genieten van de feestdagen zonder aan te komen

Genieten van de feestdagen zonder aan te komen, het kan echt! Want ondanks dat december een drukke maand is vol etentjes, borrels, gezelligheid, verplichtingen en een veranderd ritme hoeft het geen excuus te zijn om niet aan je doelstellingen te werken.

Er is overigens niets mis met veel eten, zolang je je niet helemaal laat gaan en alles maar gedachteloos naar binnen schuift. Want geef toe, daar ga je je achteraf alleen maar schuldig over voelen. Sla ook niet door naar het andere uiterste: krampachtig ieder hapje, toetje en borreltje afslaan. Niet alleen wekt dit enorme frustratie op bij je vrienden en familie, je krijgt er zelf spijt van als je niet gezellig mee kunt doen.

Gelukkig zijn geen van beide strategieen nodig en kun je gewoon genieten van de feestdagen zonder aan te komen. Wil jij weten hoe? Volg dan deze 10 tips.

Tip #1: Start met een sterke mindset

Zolang alles goed gaat, blaak je van zelfvertrouwen, maar zodra je een keer hebt gefaald denk je “wat heeft het nog voor zin” en blijf je dagenlang doorslaan in overeten en gedachteloos eten. Dit wordt ook wel het “what the hell”-effect genoemd.

Dit soort ontremmende gedachten kun je aanpakken, maar dit is niet altijd eenvoudig. Allereerst zul je je bewust moeten worden van jouw eigen ontremmende gedachten en van de hindernissen die zult tegenkomen tijdens de feestdagen. Denk hierbij aan sociale druk, emoties en verleidingen.

Zodra je jouw ontremmende gedachten en hindernissen in kaart hebt gebracht, ben je eigenlijk al heel ver. Nu kun je namelijk een plan maken om je voorgenomen eetgedrag succesvol uit te voeren.

Tip #2: Een goede voorbereiding is het halve werk

Om te voorkomen dat de kerstkilo’s eraan vliegen is het van belang om een beetje vooruit te denken. Bedenk van tevoren hoe de eetsituaties er tijdens de feestdagen uit gaan zien. Ga je gezellig gourmetten met de familie of wordt het toch een all-you-can-eat buffet? Krijg je een vast menu of kun je zelf keuzes maken?

Probeer jouw gewenste eetsituatie voor je te zien en bedenk zo concreet mogelijk wat nodig is om deze te realiseren. Houd hierbij rekening met nodige hindernissen als sociale druk en onzichtbare calorieën (zoals de ruime laag olie in de pan bij het all-you-can-eat wokrestaurant) en bedenk oplossingen voor de momenten dat je tegen deze obstakels aanloopt.

Tip #3: Compenseren kun je leren

Je komt geen kilo’s aan van één uit de hand gelopen eetsituatie. Wees dus niet bang dat de kilo’s er na kerstavond al aan zijn gevlogen. Ga je echter niet nog twee kerstdagen volproppen, zonder daarvoor te compenseren.

De gouden regel is: als je de ene dag wat meer eet, dan eet je een andere dag wat minder. Door een buffer op te bouwen ‘spaar’ je als het ware caloriebudget voor de feestdagen zelf. Zelfs een klein verschil van 200-400 kcal minder kan al een verschil maken.

Dit kun je doen door voor, tijdens en na de feestdagen je te beperken tot kleine maaltijden van 200-500 kcal. Kies voor magere eiwitbronnen (kip, kalkoen, witte vis, sojaproducten, zuivel en eieren), groente en fruit dat laag is in calorieën (meloen, aardbeien en pruimen) en laat rijke koolhydraatbronnen en vetten zoveel mogelijk staan.

Tip #4: Geniet, maar eet met mate

Als je maximaal wilt genieten van al het lekkers dat op tafel staat, zorg er dan voor dat je start met een bord eiwitrijke en vezelrijke voeding. Goede vullers zijn bijvoorbeeld gegrilde kip of vis, een magere steak, sojaproducten en gegrilde groente. Deze magere eiwitbronnen en groenten zorgen er namelijk voor dat je minder geneigd bent om te veel te eten, zodat je daarna zonder schuldgevoel kunt gaan voor iets wat je echt lekker vindt.

In een restaurant kun je ervoor kiezen om een extra portie groente of salade als bijgerecht te bestellen. Laat sauzen en gefrituurd eten zoveel mogelijk achterwege.

Wil je niet te veel eten? Vraag dan om een klein bord, zodat het lijkt alsof er meer eten op je bord ligt. Neem ook kleine hapjes. Kleine hapjes nemen werkt namelijk als een natuurlijke rem op de hoeveelheid die je eet, omdat je meer moeite moet doen om door te eten.

Tip #5: Kies wat je écht lekker vindt

Ja, je gaat ongetwijfeld lekker eten met je familie en vrienden en de tafel zal waarschijnlijk bol staan van verschillende gerechten, hapjes en drankjes. Maar je hoeft niet alles te eten.

Kies voor de dingen die je écht lekker, in plaats van jezelf vol te proppen met alles wat voor je staat. Zo voorkom je een schuldgevoel achteraf en kun je echt genieten van wat je in je mond stopt.

Tip #6: Eet met aandacht

Wanneer we eten in gezelschap zijn we vaak geneigd om sneller en meer te eten. Dit heb je vaak niet eens bewust door. Door mindful te eten eet je met aandacht, geniet je meer van je eten en heb je minder de neiging om te veel te eten.

Bij mindful eten hoef je jezelf dus niet per se vanalles te ontnemen. Je voegt vooral iets toe: aandacht. Door met aandacht te eten wordt je je meer bewust van je eetgewoonten en kom je er dus achter of je nu eet omdat je echt honger hebt, of bijvoorbeeld uit verveling of gedachteloosheid.

Tip #7: Toetjes gaan harder dan je denkt!

“Een toetje gaat er altijd wel in”, zeggen we vaak. Zelfs wanneer we helemaal vol zitten hebben we vaak nog ruimte voor een toetje. Weet alleen wel dat toetjes harder gaan dan je denkt in calorisch opzicht (lees: 500-1000 calorieën). Moet je toetjes dan maar vermijden? Dat ligt er aan.

Als je tijdens de maaltijd voldoende calorische ruimte hebt gespaard, dan kun je zonder schuldgevoel aan dat toetje beginnen, maar heb je tijdens de maaltijd al veel calorieën op, dan is het verstandig om het toetje af te slaan. Wil je toch graag nog iets zoets na? Kies dan voor fruit of een kopje koffie met wat zoetstof.

Tip #8: Let op met alcohol en frisdrank

Wil jij met de feestdagen gezellig een drankje mee kunnen drinken? Ook hier is het een kwestie van portiecontrole en voorbereiding.

Alcohol levert 7 kcal per gram en draagt daardoor bij aan het aantal calorieën dat per dag wordt genuttigd. Wanneer je niet oplet kan een gezellig avondje drinken zomaar uitlopen in een calorierijk eet- en drinkfestijn. Daarmee doe je in één avondje jouw harde werk teniet en dat zou zonde zijn.

Ook frisdrank en sap zijn relatief hoog in calorieën. Beperk je dus voor het overgrote deel tot niet-calorische dranken zoals water, thee en light frisdrank en ga voor alcoholische drankjes met een lage calorische waarde, zoals mixdrankjes met light frisdrank, wodka, whiskey of wijn.

Plan van tevoren hoeveel je gaat drink en houd hier rekening mee in jouw caloriebudget. Weet je van tevoren dat je het op een zuipen gaat zetten? Eet dan voornamelijk magere eiwitbronnen en vezelrijke groenten gedurende de dag.

Tip #9: Blijf in beweging

We weten hoe verleidelijk het is om tijdens de koude winterdagen lekker binnen te blijven, maar als je wat meer ruimte wilt hebben in je caloriebudget, kun je maar beter in beweging blijven.

Kun je dus trainen? Ga dan vooral trainen, ook tijdens de feestdagen. Je verbrandt namelijk al snel een paar honderd calorieën extra tijdens een intensieve training.

Lukt het je niet om te gaan trainen, zorg dan dat je alsnog actief bent door bijvoorbeeld te voet of met de fiets naar je etentje te gaan, of door lekker een uur te gaan wandelen na het eten.

Maar let op: één wandeling of training is nog geen vrijbrief voor een onbeperkte hoeveelheid toetjes.

 

Tip #10: December is een genietmaand!

Met een sterke mindset, voldoende kennis over wat voeding en alcohol met je lichaam doet en een goede voorbereiding hoeven de feestdagen helemaal geen obstakel te zijn.

December hoort namelijk een genietmaand te zijn, waarin het draait om gezelligheid en niet om eten.

Voelt december voor jou nog meer als een obstakel? Vind je het moeilijk om flexibel te zijn en controle te houden over de eetsituatie? IJsselgym helpt jou te genieten van de feestdagen zonder aan te komen.

Stel niet uit tot volgend jaar, maar zet nu nog de eerste stap naar een fitte leefstijl. Neem vrijblijvend contact op met Marc of boek een gratis proefsessie bij IJsselgym.

Uw reactie

Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis proefsessie!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link
Ja, ik wil een gratis intake!
MAAK NU EEN AFSPRAAK
close-link